KÖPVILLKOR

  • Frakt 49-69kr
  • Snabb leverans, 1-3 vardagar med Postnord eller DHL
  • Svea Checkout 

BESTÄLLNING

Du måste vara minst 18 år för att beställa. Minsta ordervärde är 149 kr exkl frakt. I samband med din beställning godkänner du våra samlade köpvillkor och accepterar att köpet innebär ett betalningsansvar. Vi säljer inom Sverige.  

Avbeställning

Din beställning kan avbeställas så länge den inte har skickats. Har den redan skickats får du använda dig av ångerrätten. Scrolla ner för att läsa om Öppet köp och ångerrätt. 

----------------------------------------- 

PRISER

Priserna anges i svenska kronor, inkluderar moms och gäller per styck om inte annat anges.  

Rabattkoder

Alla rabattkoder hos Alma of Sweden gäller en gång per kund, ej på frakt eller eventuell fakturaavgift. Undantag om koden gäller just fri frakt. Varje kod har också en viss giltightestid som vi talar om när du får koden, tex via nyhetsbrev, mail, erbjudande i butiken, i sociala medier eller i samband med ett event. För att erhålla rabatten skall koden skrivas in i rabattkodsfältet i kassan i samband med ditt köp. 

----------------------------------------- 

FRAKT

Vi tar en fraktavgift på 49-69 sek ink. moms på alla försändelser inom Sverige. I kassan framgår vad fraktavgiften blir för din order. 

Snabb leveranstid

Vi strävar efter så snabba leveranstider som möjligt. Vår ambition är att lagerförda varor skickas samma vardag eller vardagen efter beställning. När vi lämnar ordern till transportören tillkommer leveranstid med 1-3 arbetsdagar. 

Leverans med Postnord Varubrev 1:a Klass

Varubrev 1:a klass skickas från oss mån, tis, tors, fre. Normal leveranstid är en till två vardagar efter att vi skickar det. Posten Varubrev 1:a klass skall i stora delar av Sverige levereras nästa vardag men några områden är undantagna, se nedan.

Leverans i områden med låga paketvolymer och stora geografiska avstånd varannan helgfri vardag
I områden med låga paketvolymer och stora geografiska avstånd sker leverans av Postnord Varubrev varannan helgfri vardag, i samband med reguljär postutdelning. I snitt hälften av paketen kommer fram dagen efter som tidigare, medan den andra hälften levereras en dag senare. Det berör nedanstående områden:

  • Dalarna
  • Dalsland (norra delen)
  • Gästrikland
  • Hälsingland
  • Härjedalen
  • Hässleholm
  • Jämtland
  • Lappland
  • Medelpad
  • Norrbotten
  • Uppland (norra delen)
  • Värmland (nordväst om Vänern)
  • Västerbotten
  • Ångermanland

OBS! Numera är det standard för Postnord Varubrev att alltid levereras till mottagarens hem. De paket som ej ryms i postlådan eller fastighetsboxen lämnas vid dörr eller postlåda/fastighetsbox i en påse. Postnord Varubrev är oförsäkrat - ingen ersättning utgår vid av Postnord borttappat paket eller vid stöld efter att Postnord levererat. Om du inte vill riskera att ditt paket tex blir stulet i samband med leverans råder Alma of Sweden dig att i stället välja fraktalternativet DHL ServicePoint. 

Leverans med DHL ServicePoint

Skickas tis-tors-fre. Leveranstid 1-3 vardagar efter att vi skickar det (i vissa områden upp till 5 vardagar). DHL ServicePoint levereras till ditt närmsta DHL-ombud.  

Ej uthämtat paket

För ej uthämtade paket debiterar vi 250 kronor. Detta för att täcka våra kostnader för frakt, returfrakt och administration.

Ångrar du ditt köp måste paketet först hämtas ut innan det skickas tillbaka för att undvika avgift för outlöst paket, fn 250 sek. Att inte hämta ut paketet är således inte ett sätt att använda ångerrätten. 

Varför inte fraktfritt?

Ibland får vi frågan om varför vi inte erbjuder fri frakt. Först och främst - jag önskar verkligen att vi skulle ha möjlighet att erbjuda det. Men det är tyvärr en enkel ekvation som ligger bakom våra fraktavgifter: höga fraktpriser i kombination med få kronor i förtjänst per order - om vi inte tog ut en fraktavgift skulle Alma of Sweden få lägga ner helt enkelt.

Den avgift för frakt som vi tar ut idag är en subventionerad avgift - frakten kostar mer än så, Alma of Sweden tar en del av kostnaden.

Alma of Sweden är ett litet företag - en one-woman-show. Jag är så tacksam för alla som väljer att handla hos just mig och stödjer en liten kvinnlig företagare på landsbygden. Varmt TACK till dig!

Så vad kan du göra?

Mitt tips för att frakt ska bli en så liten kostnad för dig som möjligt, för att spara på transporter och miljö, för att slösa på så lite emballage som möjligt för miljöns skull och även för att du ska slippa ta hand om mer avfall hemma hos dig är: STORHANDLA - Köp mer på en gång men mer sällan!
Win-win för både din plånbok och miljön!

----------------------------------------- 

KÖPTRYGGHET OCH REKLAMATIONER

Öppet köp - ångerrätt

Enligt Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du 14 dagars ångerrätt. Om varan ligger i en förpackning ska denna vara obruten och varan skall vara oanvänd. Vid retur på grund av ångrat köp står kunden för hela returfraktskostnaden. Varan får ej returneras mot postförskott. Om du ångrar ditt köp och vill byta eller få pengarna tillbaka, kontakta oss inom 14 dagar från mottagandet via mejl till info@almaofsweden.se.   

Ångrar du ditt köp måste paketet först hämtas ut innan det skickas tillbaka för att undvika avgift för ej uthämtat paket, fn 250 sek. Att inte hämta ut paketet är således inte ett sätt att använda ångerrätten.  

Reklamation

Alla reklamationer lämnas till info@almaofsweden.se och vi kontaktar sedan er. 

Alma of Sweden tar fullt ansvar för din order från ordermottagandet och fram tills det att vi lämnat in försändelsen till Postnord/DHL. Vi ansvarar för att varorna packas och skickas på ett korrekt sätt. Skulle någon förpackning gå sönder under leveransen beror detta på bristfälligt emballage, och i sådana fall skickar vi självklart en ersättningsvara utan extra kostnad. Vi frånsäger oss i övrigt allt ansvar för Postnords/DHLs hantering.

Reklamation ska anmälas till oss inom 3 dagar från mottagandet av varan. Kontakta oss via mejl till info@almaofsweden.se

 ----------------------------------------- 

BETALNINGSALTERNATIV - SVEA CHECKOUT

Vi använder Svea Checkout där du erbjuds alla olika betalsätt och checkar ut snabbt, smidigt och enkelt. 

Kort
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Bank ABs (publ) hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. 

Vi accepterar följande kort: Visa och MasterCard. 

Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. 

Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet. 

Faktura 30 dagar

Svea faktura 30 dagar
1. ALLMÄNT
Vid betalning via faktura samarbetar Alma of Sweden med Svea Bank AB (publ). Fakturan kommer i ett mail från Svea Bank AB (publ). 

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. 

Du får inte ha några betalningsanmärkningar. 

Samtliga fakturor är av Alma of Sweden överlåtna till Svea Bank AB (publ). 

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. 

OBS! Order mot faktura, delbetalning eller konto kan endast levereras till din folkbokföringsadress. 

2. BETALNINGSTID
Betalningstiden är 30 dagar från fakturadatum. 

3. ANSVAR, TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTER
Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift, fn 60 kr. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. 

Delbetalning
1. ALLMÄNT
Genom Alma of Swedens samarbete med Svea Bank AB (publ) kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. 

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. 

Har du några frågor så kan du ringa Svea Bank AB (publ) på nummer 08 – 514 931 13 för närmare information. 

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, admin.avgift 29 kr: 10,68 % 

OBS! Order mot faktura, delbetalning eller konto kan endast levereras till din folkbokföringsadress. 

Flexibel delbetalning
När du betalar med Flexibel delbetalning får du en avi varje månad tills det att hela beloppet är betalt. På månadsavin kan du se det lägsta beloppet du behöver betala, men du kan självklart alltid välja att betala ett högre belopp för att bli klar med din betalning snabbare. 

Administrativ avgift: 29 kr
Ränta: 19,75% 

Observera att betalsätt Flexibel delbetalning inte är detsamma som betalsätt Delbetala. 

För fullständiga villkor gällande betalsätt Flexibel delbetalning klicka här

OBS! Order mot Faktura, Delbetalning eller Flexibel delbetalning kan endast levereras till din folkbokföringsadress. 

Direkt från din bank
Vi stödjer alla stora banker om du vill betala direkt med din bank. Du loggar in med mobilt bankID och slutför transaktionen direkt i kassan. Transaktionen hanteras av Svea Bank AB (publ) i samarbete med Trustly.  

Swish
Snabb betalning med mobilen. 

För att komma till Svea Bank ABs (publ) Mina sidor, där du kan se och hantera dina köp klicka här.

För fullständiga villkor för betalning via Svea Checkout klicka här.

Svea Bank ABs (publ) dataskyddspolicy klicka här. 

----------------------------------------- 

MILJÖ

All el vi använder är grön och kommer från förnyelsebar energi. Vår el levereras av Telinet

Vi strävar efter att packa era varor så miljövänligt som möjligt. I första hand försöker vi minska så mycket det går på stötdämpning och emballage, och vi återanvänder det emballage som kommer in till Alma of Sweden när varorna levereras till oss. Detta medför att kartonger och övrigt emballage kan variera i utseende, ha leverantörslogos på sig med mera. Som stötdämpning i kartonger använder vi annars Flo pak Super Green - tillverkat av 100% återvunnet och biologiskt nedbrytbart polyeten – bryts ned med luft och vatten och efterlämnar inget giftigt avfall. 

----------------------------------------- 

INTEGRITETSPOLICY

För att läsa vår integritetspolicy som är i enlighet med GDPR (General Data Protection Regulation), klicka här. 

----------------------------------------- 

FORCE MAJEURE

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från leverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Alma of Swedens kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Alma of Sweden befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal. 

----------------------------------------- 

FÖRETAGSINFORMATION 

Alma of Sweden
Gröningegårdsvägen 2
372 95 Johannishus
info@almaofsweden.se

Kundtjänst 070-149 59 91 mån, tis, tors, fre kl. 9-13.

facebook.com/almaofsweden
Instagram: @almaofswedenpunktse

Org.nr: 750903XXXX
Ägare: Linda Rohde Edlund, 0733-468 628